Pages

Tanpa Suara Tetap Boleh Didengari

Thursday, December 31, 2009

lantai+patung

.
Dilokasi sebuah muzium, terdapat lantai marmar yang cantik dan sebuah patung yang begitu halus dan indah buatannya. Patung itu juga dibuat daripada marmar. Para pengunjung yang datang memuji-muji kecantikan patung tersebut. Suatu malam, berkatalah lantai marmar kepada patung :

Lantai : Ini memang tidak adil. Mereka datang memijak-mijak
badan aku dan memuja-muji diri kamu. Tidak Adil!!

Patung : Sahabatku..masihkah kamu ingat bahawa kita berasal dari
gunung yang sama?

Lantai : Ya, aku ingat. Sebab itu aku rasa tak adil. Kita lahir dari
gunung yang sama, tetapi mendapat layanan yang
berbeza
.

Patung : Kalau begitu, masih ingatkah kamu tentang seorang
Pengukir yang datang untuk mengukir kamu..tetapi kamu
Menolaknya kerana kamu tidak mahu disakiti oleh
Peralatan yang digunakannya.

Lantai : Ya..aku ingat lagi. Tapi, aku tak suka lelaki itu. Dia menikam,
Mengetuk dan memecahkan badan aku. Ia sungguh
Menyakitkan.

Patung : Betul, sebab itulah dia tak dapat mengukir kamu.

Lantai : Jadi?

Patung : Apabila pengukir itu kecewa dengan kamu, ia mula
Mengukir aku. Aku biarkan kerana aku tahu aku akan jadi
Sesuatu yang berbeza apabila ia selesai kelak. Jadi aku
Relakan diriku dilakukan apa saja olehnya...sekalipun badan
Aku amat sakit sekali.

Sahabatku...
Kita perlu berkorban untuk mendapatkan sesuatu. Oleh
kerana kamu mengambil keputusan untuk berhenti
setengah jalan, jadi kamu janganlah sekali-kali salahkan
sesiapa pun yang memijakkan kakinya ke atas tubuh kamu
itu...
.
=========================================================
.
setiap kali aku mula patah harapan
setiap kali itu juga ada harapan yg tbina
tidak kiralah
harapan yg sm atau yg baru
.
setiap kesakitan pasti ada harganya
andai bukan skrg ia d bayar
mungkin esk...
mungkin lusa....
mungkin d dunia..
mungkin juga jauh nun d SANA....
.
~pecayalah pada janji Tuhanku~

2 comments:

  1. Setiap pengorbanan ada kesakitannya. Setiap ujian ada hikmahnya. Sebab itu Allah berfirman:

    "Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?" -al-Ankabut ayat 2

    ReplyDelete
  2. thanks rijal~

    aku akan sntiase igt ni.

    ReplyDelete

Tulis-tulis...nanti saya baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...