Pages

Tanpa Suara Tetap Boleh Didengari

Monday, September 28, 2009

j.i.k.a

.
aku ske baca bl0g...
slalunye bl0g2 shabat yg aku kan view tlebih dahulu,
kdg2 tiada entry br p0n dr mereka,
tp aku ttp sggh...
mmbaca bnda yg brulang.
bleh mnghilangkan rs b0san.
.
tetapi kini,
entah mengapa...
aku smakin takut utk melihat entry serta k0men2 mereka.
takut utk sggh d bl0g ksygn mereka.
mereka kan satu keluarga dahulu,
tp kini entah mngapa jd begitu.
trase sedikit sedih...
.
krn,
walaup0n tidak begitu mengenali mereka,
tp aku penah merasakan kemesraan bersama.
penah bgelak ketawa.
penah makan semeja.
penah bgurau bersama.
mngumpat bsama jg tidak kurangnya.

tp kini,
entah kenapa...
.
sumernye btukar. aku sering mengerut dahi. walaup0n aku tidak slalu bsama mereka, tetapi aku ttp akan tahu entry itu utk sape...entry ini utk sape. kecewa ble mmbacanye.
.
bkn mahu cmpur tgn. aku tidak bminat. apatah lagi mahu mny0kong mn2 pihak. aku bkn manusia yg cpt tpengaruh dgn sebarang cerita. cerita la bagaimana teruk p0n s0rng manusia itu, slagi aku sndiri yg tidak tkena begitu, slagi itu aku xkn pcaya.
.
cuma sbagai se0rg sahabat kepada mereka, mungkin mereka tidak sedar dgn ape yg mereka tulis dan katakan. mungkin juga mereka hanya ingin meluahkan rasa. bk0ngsi cerita. memberitahu mslh. mungkin juga mereka mahu melegakan hati sendiri.
.
manusia ketika marah...mereka akan lupakan segalanya. dari segi kata mahup0n bahasa. aku juga kdg2 begitu. menulis mengikut kata hati. menulis mengikut ape yg aku rs. menulis mengikut rasa mrh ketika itu...jrg aku mahu memikirkan prsaan insan yg d mrh. jrg aku mahu memikirkan ape yg mereka rasa. tetapi selepas itu, setelah aku brasa lega...aku akan mnyesal krn mrh sebegitu skali. bukankah itu satu keb0dohan diri sendiri?
.
kerana itulah aku jarang mahu mrh...kerana itu juga sebelum mrh aku akan fkr btl2. btl atau tidak prsaan mrh ini. kerana itu juga sebelum mrh aku akan fkr ayat2 yg aku wajar tls dan tujukan kepada insan yg ingin d marahi. sebab aku tahu, aku jrg mahu menunjukkan rs marah. lebih ske mndiamkan diri ketika mrh. tetapi jika tlepas marah, aku sendiri tidak sedar ape yg tjadi dan apa yg aku katakan.
.
itu diri aku...mgkin org lain jgk seperti aku. mgkin juga tidak. cuma sedikit pesanan buat teman2 yg sedang bperang perasaan. jgn kita slg ungkit mngungkit. jgn kte slg slh menyalah. jgn kte slg hentam menghentam...klu sumer mahu mngungkit, klu sumer mahu mnunding jari, klu sumer mahu menghentam, keadaan akan lebih parah. phubungan akan r0sak. hati akan sakit. kita tidak akan gembira.

jika mrh...igtlah segala kegembiraan bsama insan itu.
jika mrh...igtlah segala kesusahan bsama.
jika mrh...igtlah segala kebaikannya.
jika mrh...igtlah segala rasa syg thadapnya.
.
igt lah itu sumer walaup0n sebesar hama skali p0n kegembiraan, kesusahan,
kebaikan, dan rasa syg ketika bersama insan itu.

tidaklah begitu sukar memnta maaf dan memaafi insan lain. kerana kita juga tidak tlepas dr melakukan kesalahan dan kesilapan.
sem0ga kekeluargaan kalian akan terjalin semula.
.
~kdg2 rs mrh mmg sukar utk dikawal...aku juga begitu~
~rindu kemesraan bsama kalian~
.
.
.
aku juga ptt mrh ketika ini...
tp enth mengapa hati ni tidak mahu pula mrh bpnjgn...
jika sumer mahu mrh,
siapa yg mahu melegakan?
.
inilah permainan hati

2 comments:

Tulis-tulis...nanti saya baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...