Pages

Tanpa Suara Tetap Boleh Didengari

Tuesday, August 3, 2010

..Sila perkenalkan diri...

.
Semalam saya sudah selesai satu seksaan dunia. Temuduga untuk menjadi cikgu. Penat belajar selama 4tahun, tapi tetap perlu ditemudugakan. Adakah patut?
.
Tapi tidak mengapalah. Sebabnya soalan yang ditanya kepada saya tidaklah begitu menakutkan. Sebabnya, hanya isu-isu semasa sahaja. Saya pula memang sudah terkenal dengan ciri-ciri mengelentong "seperti tahu", saya menjawab dengan confidentnya. hahaha
.
Sebelum menjelmanya semalam, terlalu banyak dugaan yang saya hadapi. Sehinggakan sepanjang hari sabtu saya menangis satu hari! Tak tahu kenapa, saya sangat risau...hinggakan orang air menjadi mangsa. Satu hari juga saya tidak ada mo0d. Nak pergi tengok wayang pun terpaksa dicancelkan.
.
Itu cerita hari sabtu, sambung dengan hari ahad. Masih lagi kelam kabut. Oh..dugaan sangat! Dan menjelang pula pagi Isnin, lagi besar dugaannya. Orang air boleh tersesat jalan. Pukul 7 baru dia sampai menjemput saya di Sri Damansara. Pukul 7 dari Damansara. Dan perlu ada di Putrajaya pada pukul 8 pagi! Saya tidak tahu mahu cakap apa. Mahu marah pun tidak boleh. Saya betul-betul tak tenteram ketika itu. Sampai sahaja di Putrajaya, kami sesat lagi. Persint 14 mana engkau? Itulah dialog saya sepanjang perjalanan.
.
Tepat pukul 8.20, saya sampai di tempat temuduga. Semua orang dah ada. Sudah mula nama dipanggil, tak apa, saya confident seperti tidak melakukan apa-apa kesalahan. Siapa yang datang lambat tu??? Entah! hahaha
.
Nama saya yang ke 15 pada sesi kedua. Perlu menjawab ujian Insak. Ohh..dugaan lagi. Sijil PMR saya hilang. Saya hanya ada slip sahaja. Pening juga ketika itu. Banyak meja kosong kerana ramai yang terpaksa pulang sebab dokumen tidak lengkap. Dan saya? Kelam kabut. Dan hanya mampu berdoa supaya ada satu keajaiban yang berlaku. Dan alhamdulillah, bila mana Pn.Pegawai mngatakan tidak mengapa. Pmr kami boleh maafkan. Syukur!
.
Saya menarik nafas lega. Duduk dengan tenang menjawab soalan Insak. "Jangan tinggalkan satu pun". Pesan Abg Helmi. Berkali-kali saya kira jumlahnya. Dan bukannya mengira jawapan yang dirasakan tepat. hahaha
.
Segalanya sudah berakhir. Saya berasa sedikit lega. Tidak lega sepenuhnya. Selagi keputusan tidak diketahui. Mudah-mudahan...segala dugaan ini membawa petunjuk yang baik. Amin.
.

No comments:

Post a Comment

Tulis-tulis...nanti saya baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...