Pages

Tanpa Suara Tetap Boleh Didengari

Thursday, February 24, 2011

...Saya memang goyang kaki je...

Hari ni serius...hari yang sangat saya rasa sedih. Bukan sikit. Banyak.

Lepas solat, banyak kali saya mohon Allah berikan saya kesabaran. Allah berikan saya ketabahan. Sebelum ini, tak pernah sebanyak itu!

Saya tak faham, kenapa ada orang yang busuk hati? Saya tak faham, kenapa ada orang yang tak boleh tengok orang lain senang? Saya tak faham, kenapa mesti ada hasad dengki? Puas saya fikir, mana silapnya yang dah saya buat???

Semuanya mahu disandarkan pada saya. Jika saya kata saya takut tak sempat nak siapkan, "Hai, kan tak ada anak lagi,". Bila saya kata saya tak mampu nak buat sendirian, "Hai, awak kan memang berkait rapat dengan Bahasa Melayu!".

Mahu sahaja saya menangis di situ. Dengan pengalaman yang tak sampai 2 bulan, segalanya perlu saya laksanakan. Ya, saya belajar itu semua di universiti. Tapi itu hanya teori. Praktikalnya saya masih perlukan tunjuk ajar.

Sudahlah dengan kerenah pelajar, bulan ini saja... sudah 3 orang ibu bapa pelajar yang perlu saya hadap. Tidak kira lagi dengan berpucuk-pucuk surat yang perlu saya tulis dan hantarkan pada ibubapa pelajar. Tak termasuk lagi dengan jadual waktu saya yang padat! Saya bukan goyang kaki senang hati. Makan pun terkejar-kejar. Kadang-kadang tak sempat nak habiskan makanan. Perlu pula berkejar masa untuk solat.

Dan sekarang ni, dari pukul 9 malam hingga ke saat ini... Saya sedang termenung. Memang saya tak ada anak. Memang saya belajar ilmu Bahasa Melayu. Tapi hati saya tak senang untuk buat itu semua. Saya lebih senang berfikir tentang sikap kamu. Tentang sikap pelajar-pelajar yang saya perlu mengadap esok hari.

Selamat malam.

Bila jiwa tidak tenang,
semuanya jadi tak kena.
.Diam itu lebih baik.

No comments:

Post a Comment

Tulis-tulis...nanti saya baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...