Pages

Tanpa Suara Tetap Boleh Didengari

Thursday, April 23, 2009

D mana letaknye kejujuran manusia?


D mana letaknye kjujuran se0rg manusia itu?

d matanyakah? d hidungnyakah? d rambutnyakah? d telinganyakah? d mulutnyakah? h03...
aku xbleh td0 mlm ni...kesan drpd 2 gelas nescafe yg aku minum siang td. pdn muke! MySpace

s0, tgh xbleh td0 ni...nk bc p0n xbleh msk. sbb sgt tringin nak tls psl K.E.J.U.J.U.R.A.N seorg manusia. aku still ttanye2...mn letaknye kejujuran manusia itu?

kejujuran sgt sukar d cari apatah lg utk d laksanakan. knp manusia sukar bsikap jujur? mungkin byk fakt0r yg mpengaruhi. sbnrnye...hati ni sgt2 rs mrh+sedih. sbb diri ni smakin lm smakin mrasakan ade 'org' yg tdk jujur. tdk tahu d mn silapnye. mungkin pdnye bnda itu bralasan n bsebab. walaup0n dah d terangkan sbb musababnye, tp still rs 'org' itu da mlanggar mkna kejujuran 2.

bilamana kte bsggh2 bsikap jujur...'org' 2 pula hanya smbil lewa, hati mn yg tak trase? bkn sngaja mahu mbesarkan pkara yg kecil. tp tak sumer pkara yg kecik bg 'org' itu, kecik juga bg aku. bkn sengaja mahu bkecik hati berpanjangan. tp hati ini seakan merajuk krn bkn itu yg d harapkannya.

ble hrpn smakin bkecai...diri pula d hambat dgn pmintaan insan2 lain, hati mula rs celaru dan fikiran mula rs buntu. tp bknlah smudah itu utk brubah hati. brubah fikiran. ia tetap kukuh walaup0n sudah sedikit goyah.

krn kejujuran yg telah d calari...maka, hati sgt sukar melupakannya. byk yg bkata "tak l0gik k0 nk kecik hati" tetapi ketahuilah bhw hati kte tak sm.

walau sinar smakin pudar...namun, masih mengharap agar masih ada sisa sinaran yg akan menerangi.

sememangnye aku blajar dr pengalaman. kdg2 rs takut sej berulang terlalu menghantui. krn itu, aku tsgt snsitif tntg hal ini. mungkin biasa pd mereka. tetapi luar biasa pd aku. pengalaman mengajar segalanya. supaya diri lebih bhati2. supaya diri lebih bjaga2. supaya diri tidak tertipu lagi.

anda kata 'org' itu membacanya...fahamilah, K.E.J.U.J.U.R.A.N sgt mhl harganya. jgnlah letakkannya d tmpat plg bwh. jujurlah pd bkata2. jujurlah taktala bcerita. jujurlah ketika menjawabnya. jujurlah pabila kita bsama.


hargailah kejujuran insan lain. krn tidak sumer manusia boleh dan akan berlaku jujur. hargailah kejujuran aku, krn pluang itu hanya dtg skali. jika peluang telah d nodai, tiada apa yg boleh d teruskan lagi.

~sm0ga hati terus tabah mlayari khidupan yg penuh dgn kepura-puraan ini~
~hati...jgnlah trs bsedih~
~hati seringkali slh menilai~
~smoga ada hati yg trs mngerti~
~pulangkan kembali kegembiraan hati~



No comments:

Post a Comment

Tulis-tulis...nanti saya baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...