Pages

Tanpa Suara Tetap Boleh Didengari

Friday, October 29, 2010

...'Dia' buat lawak hebat!...

Panas betul bila saya baca sebuah beblog ni. Angin satu badan. Fuhh...sabar banyak-banyak.

Saya marah bukan sebab saya nak pertikaikan apa yang 'dia' cakap. Saya memang tak ada hak untuk marah. Sebab itu bebl0g dia. Hak dia untuk tulis apa sahaja. Tapi bila sudah tulis tahap tulisan yang melampau, masih hak dia ke?

Tulisan yang melampau bukan calang-calang. Habis dia carut-carutkan universiti yang banyak berbakti kepada saya. Dia maki-maki pensyarah yang telah mengajar saya. Yang paling saya tak boleh terima, dia hina fakulti saya. Dia caci ketua jabatan saya.

Isunya sangat simple. Dia rasa kami ni bodoh dan buat kerja sia-sia bila anjurkan bacaan sejuta puisi dan tersenarai dalam Malaysia Book of Records. Walaupun saya tidak terlibat, tapi saya tetap mahu gunakan "kami". Sebab itu adalah fakulti saya. Itu adalah sejarah saya.

Mungkin bagi korang juga itu adalah satu kerja sia-sia dan 'bodoh'. Itu terpulang. Tapi tolonglah jangan menghina dan carut-carutkan mereka yang terlibat. Itu hak mereka mahu buat apa sahaja. Asalkan tidak menyalahi undang-undang. Asalkan tidak menafikan hukum Tuhan. Asalkan tidak menjatuhkan martabat manusia lain.

Bacaan satu puisi itu amat bermakna pada kami. 'Puisi' yang telah lama dilupakan. Patutnya kita perlu bersyukur kerana masih ada lagi anak muda yang mahu mewarisinya. Kalau tidak sudah tentu ia hanya ditelan zaman. Jika anda tak mahu. Ada orang lain yang mahu. Jadi jangan mahu pertikaikan.

Jika sekali pun tidak berbangga. Cukuplah jangan mengata. Jika benar kata 'dia'. Kami mahu membodek kerajaan kerana menganjurkan bacaan puisi bertemakan 1 Malaysia, saya sangat berharap 'bodekkan' kami itu telah berjaya. Tidaklah pelajar-pelajar dari UPSI ni jadi penganggur terhormat lagi. Selesailah masalah lambat posting kami. Dapatlah kami jadi cikgu dengan secepat mungkin!

Mungkin 'dia' berasa bangga kerana hasil tulisannya yang lawak tu dapat menghiburkan ramai pembaca. Ya, saya pun terhibur. Terhibur melihat orang yang berhibur kerana kata-kata kesat dan maki hamun. Siapa yang lebih bodoh sekarang ni?

Jika anda mahu berpolitik, politiklah dengan cara yang bersih. Jika anda mahu memikat hati pengundi, pikatlah dengan cara yang paling romantis. Jika anda mahu memancing pengundi, carilah umpan yang paling enak. Jangan kerana 'kehendak' anda... Anda memperkotak katikkan maruah dan harga bangsa anda sendiri.

Buang masa je layan orang yang macam 'dia'. Ada lagi ke... kesedaran pada diri?

Jika anda betul anak jantan, jangan baling batu kemudian sembunyikan tangan!

No comments:

Post a Comment

Tulis-tulis...nanti saya baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...