Pages

Tanpa Suara Tetap Boleh Didengari

Monday, October 25, 2010

...Kata orang tua-tua...

Pakwe: Mata nak tumbuh ketumbiklah.

Saya: Iya ke? Dah tumbuh dah?

Pakwe: Belum lagi. Tapi dah rasa pedih-pedih.

Saya: Oh... Ikat benang kat jari tengah. Benang hitam.

Pakwe: Haa??? Kenapa nak letak benang?

Saya: Iyelah, nanti ketumbik tu tak jadi nak tumbuh.

Pakwe: Betul ke? Mana tahu? Boleh jadi ke macam tu. Pernah cuba?

Saya: Pernahlah. Emak yang ajar.

Pakwe: Hmm..tengoklah.

******

Huh...memang susah nak cakap dengan pakwe. Ada ke dia boleh persoalkan petua orang tua-tua. Korang pernah dengar tak pasal petua ni?

-Kalau tak nak tumbuh ketumbik, ikat benang hitam pada jari tengah tangan yang kena tu. Kalau kiri, ikat pada jari tengah belah kiri dan sebaliknya-

Pernah dengar? Mak korang selalu tak nasihatkan macam tu? Emak saya, Mak Siti memang selalu cakap macam tu setiap kali saya nak tumbuh ketumbik pada mata. Cepat-cepat ikat benang hitam pada jari tengah. Dan setakat ni saya tak pernah lagi rasa ketumbik kat mata. Semuanya terbantut tumbesarannya. hehehe

Itu kebetulan atau petua tu memang benar?

Saya sendiri tak pasti. Tapi petua orang tua-tua memang banyak boleh diguna pakai. Cuma terpulang pada kita untuk mempraktikkannya atau tidak. Sesungguhnya mencegah itu lebih baik dari mengubati.

Eh pakwe, orang tua-tua pun selalu cakap... Ketumbik tumbuh pada mata sebab mata tengok benda yang tak elok. Awak mengintai siapa ni haaa???

No comments:

Post a Comment

Tulis-tulis...nanti saya baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...