Pages

Tanpa Suara Tetap Boleh Didengari

Thursday, October 28, 2010

...Pelik tapi benar...

Muka saya masih lagi bermemekkan muka kagum. Sangat kagum. Dari petang semalam terbawa-bawa sampai ke pagi ni. Mungkin bersambung sehingga ke petang.

KAGUM!

Ya... saya sangat kagum. Dari petang semalam saya tanya macam-macam dengan abang saya. Sambung pula ke pagi ni. Jumpa dia saya terus buka mulut tanya benda yang sama. Sampai saya rasa dia malas nak layan dah adik dia yang sorang ni. Tak faham bahasa.

Mana tak kagumnya, semalam petang.

AbangYan: Ni ambil batu ni bagi kat mak.

Saya: Batu apa ni?

AbangYan: Batu dari serai tu. Mak pesan mak nak hari tu.

Saya: Batu dari serai? ( sambil mulut ternganga)

AbangYan: Iyalah. Boleh buat cincin.

Saya: Sapa yang baik hati letak batu warna-warni ni kat pokok serai tu???

******

Pagi ni saya sambung tanya lagi.

Saya: Betul ke kat pokok serai tu ada harta karun?

AbangYan: Sapa cakap?

Saya: Kawan yang cerita. Dia kata ada harta karun. Kaya rayalah kita. Boleh beli lori banyak-banyak lagi.

AbangYan: Ish...mana ada. Kalau ada dah lama pokok serai tu kena curi.

Saya: Dah tu, pokok serai tu ada bunian yang jaga ke?

AbangYan: Bunian mana? Kalau ada abang yan dah lama ngorat.

******

Cerita harta karun dan penjaga bunian pakwe saya yang cakap. Saya hampir percaya. Sebab saya betul-betul kagum. Pelik. Ada batu warna-warni kat pokok serai??? Tak logik!

"Kuasa Allah. Semuanya boleh"

Kata pakwe. Buat saya tidur lena malam tadi. Berhenti fikir. Betul. Kuasa Allah. Semua boleh jadi logik.

Tapi pagi ni, otak saya kembali berpusing. Kat pokok serai ada batu yang cantik? Huh...betul-betul pening.

Yang ni gambar saya cari kat Google.
Nak ambil gambar betul-betul saya takut. Takut kalau Cik Bunian marah.

2 comments:

  1. ceh apodah ...
    kalau betul2 cnfirm aku rembat serai kat rmh hg bib... hahaha

    ReplyDelete
  2. hahahaha...tp ni btl la. ade batu wrna - warni. cuma yg harta karun 2 xbetul la. ;p

    ReplyDelete

Tulis-tulis...nanti saya baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...