Pages

Tanpa Suara Tetap Boleh Didengari

Sunday, December 12, 2010

...Andainya Dia Tahu -6


HARI pertama Suci datang untuk berlatih teater. Memang membosankan. Semua pelajar senior masih belum datang. Dia duduk di hujung dewan menanti kedatangan mereka.

“Hai Suci!” suara yang biasa menyapa Suci.

Suci menoleh ke arah suara itu. Mamat ni lagi! Mana ada aku mesti ada dia. Bosan betul. “Hai,” balasnya ringkas.

“Kenapa macam tak ada semangat je ni saya tengok?” sambung lelaki itu.

“Hari tu kau dah janji tak nak kacau aku lagikan?” tanya Suci mengubah topik.

“Bila saya janji macam tu? Saya tak janji apa pun kat awak. Ala, salah ke kalau saya nak berkawan dengan awak Cik Suci?” jawab lelaki itu.

“Memanglah tak salah. Tapi kau kena faham yang aku tak nak kawan dengan sesiapa. Aku tak nak kawan dengan kau,” balas Suci tegas.

“Tapi kenapa?”

“ Sebab aku tak naklah! Dahlah, latihan aku dah nak start,” Suci terus berlalu.

Dia terus menuju ke kelompok pelakon-pelakon teater lain.

“Kamu semua dah bersedia?” satu suara dari arah berlakang Suci.

Suci menoleh kebelakang. Ya Allah! Dia pengarah teater?

Alif mengangkat keningnya kepada Suci. Dia tersenyum lebar. “Kita mulakan babak pertama. Lagipun hari tu pembantu saya dah terangkan sebar sedikitkan. Harap kamu semua dah faham dan dah mula menghafal skrip,” sambungnya lagi.

Suci hanya membisu. Nak pitam Suci dibuatnya. Confirm sampai aku habis study pun aku tak akan dapat jadi heroin. Hancur harapan Suci.

“Tapi sebelum tu, saya lupa nak perkenalkan nama saya. Kamu semua boleh panggil saya Abang Alif,” sambung pengarah itu sambil memandang ke arah Suci. “Saya harap semua orang dapat beri kerjasama pada saya .”

Bersambung...

No comments:

Post a Comment

Tulis-tulis...nanti saya baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...